درب و پنجره ترمال بریک

Aluminum Doors & Window – Thermal Break

درب و پنجره ترمال بریک به دلیل مزایای بی‌شماری که نسبت به سایر انواع درب و پنجره‌ها دارد،  به‌عنوان پرطرفدارترین نوع درب و پنجره‌های آلومینیومی در ساختمان‌های مدرن امروزی مورداستفاده قرار می‌گیرد  . درب و پنجره ترمال بریک به دلیل وجود لایه پلی امید در میانه پروفیل‌های اصلی تشکیل‌دهنده (فریم و لنگه) و شیشه‌های دوجداره استفاده‌شده، باعث جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها می‌گردد. می‌توان گفت درب و پنجره ترمال بریک به‌عنوان به‌روزترین نوع پنجره، تمامی محاسن مورد انتظار از یک پنجره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

درب و پنجره ترمال بریک به‌عنوان محصولی چشم‌نواز   با مزایای فراوان ازجمله: تنوع و ثبات  بالا در رنگ‌پذیری (انادایز، پودری الکترواستاتیک و طرح چوب با تنوع و کیفیت بسیار  بالا)  ، استحکام بسیار مناسب  در ابعاد بزرگ، زیبایی منحصربه‌فرد، پایداری در شرایط جوی مختلف، عدم دفرمگی و باقابلیت  تولید با ابعاد و اشکال دلخواه، امروزه  به اولین انتخاب کارفرمایان و طراحان پروژه‌ها تبدیل‌شده است.

به یس اصلی درب و پنجره ترمال بریک امروزی از پروفیل آلومینیومی تولیدشده به روش اکسترودی و با استفاده از آلیاژ ۶۰۶۳، که دارای مشخصات فنی و خواص مکانیکی مناسب جهت تولید درب و پنجره ترمال بریک است، تشکیل می‌شود. آلیاژ آلومینیوم با کد ۶۰۶۳ ذاتاً مقداری نرم است ازاین‌رو جهت استفاده در ساخت درب و پنجره ترمال بریک، طی فرایندی به نام ایجینگ، بر سختی آن افزوده می‌گردد تا  استحکام مناسبی جهت استفاده در سطح  نمای ساختمان‌ها داشته باشد.

در سیستم‌های درب و پنجره ترمال بریک می‌توان از رنگ‌های بسیاری متنوعی (حدود ۲۰۰ طیف رنگی) استفاده نمود که ۳ نوع رنگ پودری الکترواستاتیک – آنادایز و طرح چوب پایه‌های اصلی این رنگ‌ها را تشکیل می‌دهند. از قابلیت‌های مهم دیگر درب و پنجره ترمال برک می‌توان به امکان استفاده از  ۲ طیف رنگی مختلف (برای نمای بیرونی و داخلی پروفیل‌ها) جهت ست نمودن رنگ پروفیل پنجره ترمال بریک با نمای داخلی و خارجی اشاره نمود که کمک شایانی به معماران جهت ایجاد فضاهای داخلی و خارجی دلخواه  می‌نماید.

سیستم‌های بسیار متنوعی در تولید درب و پنجره ترمال بریک با ابعاد، اشکال و بازشوهای متفاوت وجود دارد که در این بحث به معرفی برخی از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

به‌طورکلی ۲ نوع سیستم برای بازشوهای درب و پنجره ترمال بریک تعریف‌شده است (اول بازشوهای لولایی و دوم بازشوهای کشویی) که البته هرکدام دارای زیرشاخه‌های فراوانی باقابلیت‌ها و موارد استفاده متفاوت را به ارمغان می‌آورد.

سیستم های درب و پنجره ترمال بریک با بازشو لولایی

سیستم‌های بسیار متنوعی جهت تولید درب و پنجره ترمال بریک لولایی  وجود دارد که بستگی به ابعاد درب و پنجره‌ها و به‌خصوص ابعاد  بازشو مورد درخواست کارفرمایان و طراحان، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل‌های آلومینیومی شرکت آکپا ایران به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیومی درب و پنجره ترمال بریک، از کیفیت بسیار بالایی از جهت تنوع، استحکام، رنگ‌پذیری و ماندگاری برخوردار می‌باشد که شرکت تکین نما آلومینیوم به‌طور عمومی از پروفیل‌های این برند جهت تولید درب و پنجره ترمال بریک لولایی استفاده می‌نماید.

همان‌طور که در دیتیل های ارائه‌شده نیز قابل‌رؤیت است، از سیستم‌های درب و پنجره ترمال بریک لولایی شرکت آکپا  ایران می‌توان به پروفیل‌های لولایی سری  TH55  ,TH55L  ,TH60,  TH75L, TH75H,  TH68L, TH78 L,TH68 TH78 اشاره نمود. برای مثال سیستم درب و پنجره ترمال بریک سری TH60  که خود دارای طیف گسترده‌ای از پروفیل‌های فریم  و لنگه‌های متنوع (با ابعاد نشیمن متفاوت و فرم‌های خاص) می‌باشد، به‌عنوان پرکاربردترین پروفیل درب و پنجره  ترمال بریک معرفی می‌شود.

دیتیل پنجره ترمالبریک لولایی۱

این سری دارای نشیمن با عرض پروفیل فریم  ۶۰ تا ۱۴۳ میلی‌متر می‌باشد که می‌توان طیف گسترده‌ای از درب و پنجره‌ها با  ابعاد فریم و بازشو مختلف را تولید نمود. ضخامت پروفیل در سیستم درب و پنجره ترمال بریک لولایی سری TH60 به‌طور نرمال ۱٫۴ میلی‌متر می‌باشد که البته در این سری پروفیل، پروفیل‌هایی باضخامت بالاتر جهت تولید درب و پنجره  ترمال بریک با ابعاد فریم و بازشو بزرگ‌تر وجود دارد.

همچنین از سیستم‌های ارائه‌شده  در این مبحث می‌توان جهت تولید درب و پنجره ترمال بریک دو حالتِ، فولکس‌واگنی و سرویسی استفاده نمود.   با توجه به ابعاد درب و پنجره‌ها و اندازه بازشو، فرم و شکل  مورد درخواست مشتریان، می‌توان از هرکدام از سیستم‌های مورداشاره به اقتضاء کاربری موردنیاز،  استفاده نمود. اعداد نشان داده‌شده در  هر سری پروفیل‌ها، نشانگر عرض نشیمن پروفیل‌ها  به میلی‌متر است.

برای مثال پروفیل سیستم سری TH68 دارای پروفیل فریم با عرض ۶۸ میلی‌متر می‌باشد که معمولاً در درب و پنجره‌ها با ابعاد بزرگ‌تر از سایز استاندارد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدیهی است  هر چه ابعاد درب و پنجره ترمال بریک (به‌خصوص ابعاد لنگه بازشو) مورد درخواست  بزرگ‌تر باشد، بایستی از پروفیل با عرض نشیمن  و ضخامت بالاتر استفاده نمود.

دیتیل پنجره ترمالبریک لولایی ۲

درب و پنجره ترمال بریک لولایی لنگه مخفی ( HIDDEN VENT )

یکی دیگر از سری درب و پنجره‌های ترمال بریک لولایی، سری درب و پنجره ترمال بریک (لنگه مخفی) می‌باشد. قابلیت مهم این سری سیستم پروفیل، مخفی بودن لنگه در پشت فریم آلومینیومی دور درب و پنجره  است که باعث می‌شود نمای درب و پنجره‌های تولیدشده با این سیستم پروفیل‌ها از بیرون نما، به‌صورت یکدست‌تر دیده‌شده و درواقع لنگه بازشو از بیرون رؤیت نشود. از سیستم‌های قابل‌ذکر در این طیف پروفیل‌ها می‌توان به سری‌های  TH55L,TH 68L, TH78 L اشاره نمود.

سیستم درب و پنجره ترمال بریک با بازشو کشویی

سیستم درب و پنجره ترمال بریک کشویی نیز دارای طیف گسترده‌ای از پروفیل‌ها با عرض نشیمن، ضخامت، فرم و ابعاد مختلفی است که بسته به ابعاد درب و پنجره‌های درخواستی کارفرما، می‌توان از این سری پروفیل‌ها بهره برد  .

به‌صورت عمومی ۲ طیف کلی جهت تولید درب و پنجره‌های کشویی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. درب و پنجره ترمال بریک کشویی با یراق‌آلات عادی شامل سیستم‌های سری TS77,TS94, MTS77
  2. درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید شامل سیستم‌های سری TS115, MTS 115, TS 143, MTS 143, TS168

سیستم های درب و پنجره ترمال بریک کشویی ( ۲ ریل ) با بلبرینگ دوبل عادی

همان‌طور که  می‌توان در دیتیل های ارائه‌شده مشاهده کرد (و همچنین در قسمت قبلی عنوان شد)، ۲ سری TS77,TS94  مربوط به تولید درب و پنجره ترمال بریک با ابعاد روتین  می‌باشد که معمولاً به‌وسیله  این سری سیستم‌ها می‌توان بازشوهایی نهایتاً با ابعاد ۱۰۰ در ۲۳۰ سانتیمتر ایجاد نمود. نکته حائز اهمیت در تولید و اجرای درب و پنجره ترمال بریک، انتخاب سیستم سری پروفیل مناسب با توجه به ابعاد و اندازه فریم درب و پنجره، ابعاد بازشو، محل مورداستفاده و کاربری  درب و پنجره‌ها می‌باشد.  در صورت انتخاب نادرست از سری پروفیل‌ها جهت تولید درب و پنجره ترمال بریک، باعث بروز مشکلاتی در استفاده بهره‌برداران در آینده خواهد شد.

دیتیل پنجره ترمال بریک کشویی ۱

درب و پنجره ترمال بریک کشویی مونوریل ( تک ریل ) با بلبرینگ دوبل عادی

با توجه به دیتیل ارائه‌شده، سیستم درب و پنجره ترمال بریک مونوریل MTS77,   به‌جای ۲ ریل دارای یک ریل می‌باشد.۲ مورد از  مهم‌ترین محاسن  این سری پروفیل، آب‌بندی و هوابندی بهتر و قیمت مناسب‌تر نسبت به سیستم ۲ ریل است  است. البته می‌توان گفت ایراد اصلی این سری پروفیل، محدودیت در مدل‌های مختلف جانمایی بازشوها در داخل فریم اصلی درب و پنجره ترمال بریک کشویی مونوریل می‌باشد.

درب و پنجره ترمال بریک ( کشویی ) لیفت اند اسلاید

به‌طور خلاصه می‌توان گفت سیستم‌های درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید نوعی سیستم کشویی است که با توجه به ابعاد و استحکام بالای این سری پروفیل‌ها، امکان ایجاد درب و پنجره‌ها با بازشوهای بسیار بزرگ جهت ایجاد چشم‌انداز  مناسب را فراهم می‌سازد. در این نوع پنجره‌ها، لنگه بازشو ابتدا از روی فریم به سمت بالا حرکت کرده، سپس بر روی ریل به‌صورت کشویی حرکت می‌کند. با توجه ابعاد لنگه کشویی و ساختار و  وزن شیشه‌های مورداستفاده، انتخاب سیستم سری پروفیل متناسب و همچنین یراق‌آلات باکیفیت، موضوع بسیار مهمی می‌باشد.

در سیستم‌های درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید ۵ سری پروفیل متفاوت وجود دارد که بسته به ابعاد لنگه  ، وزن لنگه بازشو و ابعاد شیشه و فرم موردنیاز، می‌توان  از این سری پروفیل‌ها در ساخت درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید کشویی استفاده می‌شود.

دیتیل پنجره ترمال بریک لیفت اند اسلاید

همان‌طور که در دیتیل های ارائه‌شده مشخص است، ۲ سری TS115, TS143  مربوط به درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید ۲ ریل (که البته امکان استفاده از فریم ۳ ریل نیز وجود دارد)، ۲ سری MTS115, MTS143 مربوط به درب و پنجره‌های ترمال بریک مونوریل  (تک‌ریل) و  سری TS168 مربوط به تولید درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید بدون پاخور به همراه گریل جمع‌آوری آب می‌باشد.

به‌طورکلی می‌توان گفت سیستم‌های مختلف درب و پنجره لیفت‌اند اسلاید (درصورتی‌که از یراق‌آلات باکیفیت بالا استفاده شود، قابلیت حمل لنگه‌های بازشو با وزن ۱۰۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم و ابعاد ۱۰۰ الی ۲۵۰ سانتیمتر در قسمت عرض  پنجره‌ها و ۲۰۰ الی ۳۳۰ سانتیمتر در قسمت ارتفاعی را دارد.

در این نوع سیستم‌ها،  می‌توان از یراق‌آلات با برندهای جی یو – روتو – استاک و زیگینیا که همگی محصول کشورهای اروپای غربی است، استفاده نمود. بدیهی است قیمت درب و پنجره ترمال بریک لیفت‌اند اسلاید با توجه نوع یراق‌آلات و وزن پروفیل‌های مصرفی، نسبت به سایر انواع درب و پنجره ترمال بریک بیشتر می‌باشد.

پروفیل آلومنیوم ترمال بریک

پروفیل آلومینیوم ترمال بریک مشخصات بسیاری دارد و یکی از موارد کاربرد تولید این پروفیل‌ها، ساخت پنجره دوجداره می‌باشد. استفاده این پارامتر سبب شده تا نسبت به بسیاری از مواد اولیه مورداستفاده در ساخت پنجره‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. ولی با توجه به اینکه آلیاژ آلومینیوم یک فلز می‌باشد.

اما با توجه به آن‌که آلومینیوم یک فلز است، انتقال حرارت سریع‌تر صورت خواهد گرفت، ازاین‌رو زمانی که اختلاف دمای داخل و خارج از یک حدودی بیشتر باشد، انواع مواد آلومینیومی قادر خواهند بود به پلی جهت انتقال حرارت تبدیل گردند. به همین علت از نوارهای پلی آمیدی جهت ممانعت از اتلاف انرژی بین پروفیل‌های پنجره آلومینیومی بهره می‌گیرند. همچنین استفاده از شیشه‌های تک جداره، دو جداره و سه عایق در کارهای عایق صدا، گرما و سرما اهمیت بسیار بالایی دارند. پنجره ترمال بریک دارای شکافی در شیشه است که به آن “Spacer” می‌گویند. اسپیسرها موانع بین صفحات شیشه‌ای هستند.

درب ترمال بریک آلومینیومی

با توجه به این‌که در کدام محله زندگی می‌کنید، نصب درب و پنجره ترمال بریک آلومینیومی با توجه به شرایط مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. نوارهای پلی آمید (موانع حرارتی) در پنجره آلومینیومی ترمال بریک به میزان بسیار زیادی خاصیت عایق دارد. از پلی آمید در میان پروفیل آلومینیوم بهره گرفته می‌شود، تا مانع حرارتی وجود داشته باشد و جریان حرارت نیز به کمترین میزان برسد. پنجره آلومینیومی ترمال بریک مجموعه تکین نما با پلی آمید های حرارتی ساخته می‌شوند و میزان انرژی بالاتری را دریافت می‌کنند.

دیتیل پنجره ترمال بریک لیفت اند اسلاید

عوامل دخیل در برآورد قیمت درب و پنجره آلومنیومی ترمال بریک

عوامل متعددی در قیمت پنجره ترمال بریک نقش دارند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود .

۱- برند پروفیل مصرفی :

در تولید پنجره آلومینیومی ترمال بریک امروزه در میان پروفیل‌های مصرفی  می‌توان به نام شرکت‌های آکپا ایران – آلترال – بندینی و.. اشاره نمود که تقریباً می‌توان گفت جز چند برند مطرح و باکیفیت تولید پروفیل در ایران می‌باشند که با توجه به پیشرفت‌های سال‌های اخیر در صنعت تولید پروفیل ساختمانی در ایران – کیفیت مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان درب و پنجره ترمال بریک قرار می‌دهند.

۲- ابعاد و اندازه فریم اصلی درب و پنجره ها و تیپ بندی و ابعاد بازشوها

عامل بسیار مهم دیگری که در قیمت پنجره ترمال بریک نقش اساسی دارد ابعاد کلی پنجره‌ها می‌باشد – به‌طوری‌که با تغییر در ابعاد و اندازه‌ها – استاندارد نبودن اندازه‌ها  ازلحاظ میزان پرت پروفیل و  و تغییر در تعداد بازشو هر پنجره و … قیمت پنجره ترمال بریک دستخوش تغییراتی متناسب می‌گردد که این موضوع اهمیت مشاوره قبل از ساخت ” به یس فریم اصلی ” پنجره‌های ساختمان را آشکار می‌سازد.

۳- برند یراق آلات و نوع بازشو

در بحث یراق‌آلات پنجره ترمال بریک علاوه بر تنوع بسیار بالایی که در نوع بازشوها (اعم از کشویی – لولایی – ۲ حالتِ – لیفت‌اند اسلاید – فولکس‌واگنی – آکاردئونی و …  ) وجود دارد که به‌شدت بر قیمت پنجره ترمال بریک اثرگذار است  – برند یراق‌آلات مصرفی هم در قیمت پنجره  ترمال بریک اهمیت بسزایی دارد –  در میان یراق‌آلات موجود در بازار می‌توان به نام برند یراق‌آلات همچون جی یو – روتو – زیگینیا  و..  که از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند اشاره نمود – بدیهی است برند یراق‌آلات مصرفی در ماندگاری و کارایی پنجره آلومینیومی ترمال بریک بسیار حائز اهمیت است به‌طوری‌که چنانچه از برندهای نامعتبر یراق‌آلات استفاده شود  اثرات سوئی در کیفیت و کارایی پنجره آلومینیومی ترمال بریک خواهد داشت  .

۴- کیفیت لاستیک های آب بندی و هوابندی–کیفیت ساخت و متعلقات مصرفی در اسمبل کردن پنجره الومینیومی ترمال بریک

پرواضح است که اهمیت کیفیت  متعلقات بکار رفته در ساخت درب و پنجره ترمال بریک قابل کتمان نیست. همچنین با  توجه به روش‌های مختلف در اسمبل کردن درب و پنجره ترمال بریک اهمیت استفاده از متعلقات و روش‌های ساخت مناسب بیش‌ازپیش نمایان می‌گردد. ۲ روش کلی در اسمبل کردن گوشه‌های پنجره ترمال بریک وجود دارد. اول روش پانچ و دوم روش دایکاست. قابل‌ذکر است که  روش پانچ با توجه به استحکام – ماندگاری و دقت بالا روش مناسب‌تری نسبت به روش دایکاست جهت ساخت پنجره ترمال بریک می‌باشد.

۵- نوع شیشه های مورد استفاده در درب و پنجره ترمال بریک

بسته به ضخامت شیشه هر جداره، رنگی بودن  شیشه و برند شیشه مصرفی – قیمت‌های مختلفی برای شیشه‌ها وجود  دارد. همچنین ایجاد عملیات حرارتی (سکوریت کردن شیشه  ) که حداقل دارای ۲ مزیت اصلی (یکی تا ۵ برابر بر مقاومت  مکانیکی شیشه می‌افزاید و دوم اینکه با توجه به پودر شدن شیشه‌های سکوریت در هنگام شکست احتمالی از مخاطرات جانی احتمالی مربوطه به‌شدت می‌کاهد  ) است کمک شایانی بر کیفیت محصول نهایی (پنجره آلومینیومی ترمال بریک باکیفیت بالا) می‌نماید. همچنین می‌توان عملیات لمینیت کردن را بر روی جداره‌های شیشه انجام داد تا علاوه بر امنیت بیشتر از مخاطرات مربوط به سرقت از ساختمان تا حدود زیادی کاسته شود.

آیتم‌های دیگری هم بر روی قیمت پنجره آلومینیومی ترمال بریک تأثیرگذار هستند که البته شاید اهمیت کمتری دارند. در این نوشتار تلاش کردیم  مهم‌ترین چالش‌ها در برآورد قیمت پنجره ترمال بریک را شرح دهیم.

برخی از قابلیتها و خصوصیات درب و پنجره آلومنیومی ترمال بریک

  • تولید درب و پنجره‌هایی با ابعاد بسیار بزرگ و با استحکام بالا جهت ایجاد ویو مناسب به‌خصوص در پروژه‌های ویلایی لوکس.
  • امکان استفاده از  انواع شیشه‌های سکوریت – لمینیت – ۲ جداره و ۳ جداره و … در این نوع درب و پنجره‌ها.
  • تنوع رنگی  بالا با استفاده از انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک  – آنادایز و طرح چوب  با ماندگاری و دوام بالا.
  • استفاده از لاستیک‌های ای پی دی‌ام جهت آب‌بند و هوابند نمودن درب و پنجره‌های ساختمان با ماندگاری بالا.
  • استفاده از یراق‌آلات متنوع شامل:  لولایی تک‌حالته – لولایی دوحالته – لولا محوری – کشویی – لیفت‌اند اسلاید – فولکس‌واگنی – سرویسی و …
  • ایجاد درب و پنجره‌هایی با اشکال نامنظم و منحنی – تقریباً بدون هیچ‌گونه محدودیت در ابعاد.
  • پروفیل درب و پنجره‌های آلومینیومی ترمال برک درواقع از سه بخش پروفیل داخلی – پروفیل خارجی و یک لایه عایق بانام پلی آمید (دارای مقاومت حرارتی بالا تا ۲۲۰ درجه که ضد اشتعال است) تشکیل‌شده است.

 

ترمال بریک در معنای لغوی به معنای شکست حرارتی (گرما بند) می‌باشد که اطلاق واژه ترمال بریک در این نوع درب و پنجره‌ها به معنای ایجاد عایق جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و عدم تبادل سرما و گرما بین فضای داخلی و خارجی ساختمان است.
پس از تولید پروفیل‌های قسمت داخلی و خارجی قطعه پلی امید در بین این پروفیل‌ها توسط ماشین‌آلات مربوطه دوخت می‌گردد.

عوامل دخیل در برآورد قیمت درب و پنجره های الومنیومی ترمال بریک

  • ابعاد و اندازه فریم کلی درب و پنجره‌ها و ابعاد و تعداد بازشوها
  • نوع پروفیل درب و پنجره‌ها (لولایی – کشویی و…) و برند پروفیل
  • کیفیت لاستیک‌ها – کیفیت ساخت و نوع مصالح به‌کاررفته در جمع‌کردن درب و پنجره‌ها.
  • نوع شیشه‌های مورداستفاده ” اعم از ۲ جداره – ۳ جداره – سکوریت – لمینیت و….
  • نوع یراق به‌کاررفته در درب و پنجره‌ها و برند آن.
  • نوع و برند رنگ استفاده‌شده در درب و پنجره‌ها.

در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان متخصص آذرپن روی دکمه زیر کلیک کنید.