نمای کرتین وال

Curtain Wall Façade

نمای کرتین وال چیست؟

به‌طورکلی نمای کرتین وال دارای زیرشاخه‌های فراوانی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به نمای کرتین وال فیس کپ، نمای کرتین وال نیم فیس کپ، نمای کرتین وال فریم لس – یوچنلی و نمای کرتین وال فریم لس – استپ یونیت اشاره نمود که هرکدام از این زیرشاخه‌ها دارای محاسن فراوان و البته معایب کمی می‌باشد و بسته به نوع پروژه، محل استفاده و سلایق طراحان پروژه‌های ساختمانی پاسخگوی نیاز ایشان می‌باشد.

از محاسن قابل‌ذکر برای نمای کرتین وال می‌توان به استحکام سازه‌ای مناسب، زیبایی و مدرن بودن، دیتیل های متنوع اتصال به سازه اصلی  و بهره‌گیری از طراحی متنوع در نمای ساختمان اشاره کرد. همچنین ترکیب نمای کرتین وال با سایر متریال های بروز می‌تواند طرح‌های خاص و زیبایی را خلق نماید.

سازه استاندارد نمای کرتین وال به‌جز وزن خود هیچ‌گونه بار دیگری را تحمل نمی‌کند و به دلیل ساختار خاص سازه‌ای و لاستیک‌های عایق مورداستفاده  – مقاوم در برابر نفوذ آب‌وهوا ” تبادل حرارت و برودت – نوسانات ناشی از فشار باد- و نیروی زمین‌لرزه و تکانه‌های آنی ساختمان می‌باشد.

کرتین وال چیست؟

کرتین وال در اصطلاح لغوی به معنای دیوار پرده‌ای است که نوعی سیستم پوشش‌دهنده غیر سازه ای نمای ساختمان می‌باشد که علاوه بر وظیفه جداکننده‌ای –  از بار مرده وارد بر ساختمان نیز می‌کاهد. از سیستم نمای شیشه‌ای کرتین وال بیشتر در ساختمان‌های بلندمرتبه و سازه‌هایی که نیاز به بیشترین ویو باز جهت دید وجود دارد ” استفاده می‌گردد.

ساختار اجرایی نمای کرتین وال

به‌طورکلی نمای کرتین وال از ترکیب ۳ جزء اصلی تشکیل می‌گردد:

  1. زیرسازی فلزی به‌صورت کمربندی
  2. سازه اصلی نگه‌دارنده
  3. مصالح پرکننده

امروزه این نوع نما از پروفیل‌های آلومینیومی اکسترود شده طراحی و تولید می‌گردد که عموماً از شیشه به‌عنوان مصالح پرکننده فضای بین فریم‌های آلومینیومی استفاده می‌گردد گرچه می‌توان از سایر مصالح شامل ورق کامپوزیت. فایبر سمنت برد. چوب و پلی کربنات و … نیز استفاده نمود.

»»   دیتیل های کرتین وال مختلفی جهت اجرای نمای شیشه‌ای کرتین وال مورداستفاده می‌گردد که اصولی‌ترین آن استفاده از نبشی فلزی با دو سوراخ لوبیایی و به راکت کرتین وال آلومینیومی یا گالوانیزه با سوراخ‌های لوبیایی با اشکال  متنوع می‌باشد که با این روش می‌توان از مزایای سازه کاملاً مفصلی بهره برد.

دو روش کلی اجرای نمای کرتین وال

سیستم استیک در اجرای نمای کرتین وال

متداول‌ترین روش در اجرای کرتین وال روش استیک می‌باشد بدین‌صورت که اجزای مختلف استراکچر اصلی شامل پروفیل عمودی و افقی در محل پروژه برش‌کاری شده و به‌صورت مجزا برروی بدنه ساختمان نصب می‌شوند و سپس شیشه یا سایر مصالح پرکننده در داخل فریم‌های آلومینیومی قرار می‌گیرند. شاید بتوان گفت امروزه به دلیل صرفه‌جویی در هزینه حدود ۹۵ درصد پروژه‌های اجرایی در کشور به این روش اجرا می‌گردد.

سیستم یونیتایزد در اجرای نمای کرتین وال

در این روش تقریباً تمامی عملیات ماشین‌کاری و مونتاژ سازه اصلی نمای کرتین وال و حتی مونتاژ اتصالات، یراق‌آلات و واشرها و شیشه در داخل کارخانه صورت می‌گیرد و در قطعات کوچک‌تری که ازنظر وزن و ابعاد قابل‌نصب باشد به‌صورت آماده به کارگاه محل نصب حمل می‌شود. مزیت این روش کنترل کیفیت اجرا به‌صورت مداوم می‌باشد و نتیجه بهتری در اجرای کار خواهد داشت. از نقاط ضعف اجرای این سیستم به هزینه بالای آن می‌توان اشاره کرد.

مزایای استفاده از نمای کرتین وال

  • سبکی سازه و درنتیجه کم شدن بار مرده وارد برسازه اصلی
  •   ایجاد فریم‌های با ابعاد بزرگ و درنتیجه ایجاد چشم‌انداز مناسب
  • زیبایی منحصربه‌فرد و استحکام بسیار بالا
  • استفاده از زیرسازی مفصلی جهت جلوگیری از مخاطرات تکانه‌های آنی ساختمان
  • استفاده از شیشه جهت استفاده از نور طبیعی جهت کنترل نور توسط شیشه‌های رنگی و  استفاده از شیشه‌های ۱- ۲ و ۳ جداره.
  • آب‌بندی و هوابندی مناسب جهت  کنترل میزان صوت ورودی به فضای داخلی ساختمان
  • استفاده از قابلیت ۲ رو رنگ بودن جهت ست نمودن فضاهای داخلی و خارجی ساختمان بارنگ‌های متنوع.
  • استفاده از انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک (ساده و سمباده‌ای) – آنادایز (مات – براق – خش‌دار) و طرح چوب برای زیبایی بخشی هر چه بیشتر به فضا.

ویژگی های اجرای نمای کرتین وال

  • استفاده از انواع برندهای معتبر تولید پروفیل  داخل (شامل پروفیل شرکت‌های آکپا ایران – آلترال – تتا – تکتاز – کوثر و …)
  • پروفیل ساخت کشور ترکیه (پروفیل شرکت‌های سارای – آساش – لورنزو و …)
  • استفاده از تیم‌های اجرایی مجرب – کاردان و متعهد
  • ارائه راه‌حل مفید با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن جهت اجرای پروژه‌های خاص
  • استفاده از لاستیک‌های آب‌بندی و هوابندی با جنس” ای پی دی‌ام ” با طول عمر  و دوام  بالا
  • استفاده از نبشی و به راکت با سوراخ‌های لوبیایی جهت ایجاد زیرسازی مفصلی جهت کاهش مخاطرات مربوط به زلزله و تکانه‌های ساختمان
  • تعهد و انگیزه بسیار بالا جهت تولید و  اجرا و تحویل به‌موقع پروژه
  • کیفیت و قیمت بسیار مناسب و کاملاً رقابتی

انواع کرتین وال بر اساس نوع اجرا

۱_ نوع قاب:

قاب ۶۰ میلی‌متری:

این پروفیل‌ها دارای عرض ۶۰ میلی‌متر و عمق متغیر هستند که پارامترهایی مانند محاسبه فشار باد و ارتفاع سازه در تعیین عمق پروفیل نقش دارند. همچنین در سقف‌های شیشه‌ای تخت، چندضلعی، تک جداره، دو جداره و چند جداره قابل‌استفاده است.

قاب ۵۰ میلی‌متری:

این پروفیل‌ها دارای عرض ۵۰ میلی‌متر و عمق متغیر هستند به‌طوری‌که پارامترهایی مانند محاسبات فشار باد و ارتفاع سازه‌ها در تعیین عمق پروفیل نقش دارند. همچنین می‌توان از آن در سطوح مسطح، چندضلعی، سقف‌های شیشه‌ای تک جداره، دو جداره و چند جداره استفاده کرد.


2_ سیستم Semi Unitized

در این حالت پروفیل عمودی سوگیری ندارد، بنابراین شبکه نما که شامل پروفیل‌های افقی و عمودی به‌صورت قاب با عرض شیشه و ارتفاع ۱ یا ۲ طبقه است در کارخانه مونتاژ می‌شود. سپس در محل پروژه، و صفحه ازآنجا مونتاژ می‌شود. نصب‌شده ازآنجایی‌که فریم بدون شیشه به منطقه پروژه تحویل داده می‌شود، انتقال قاب به طبقه بالا آسان است. بنابراین سرعت پردازش بصری بیشتر از قبل است. و در برابر ارتعاشات و زلزله مقاومت بالایی دارند. و در کل سایز برابر با ۱۷۰*۱۸۰ سانتی‌متر می‌باشد.


3_ سیستم Unitized

در این مورد ازآنجایی‌که پروفیل‌ها از زمان اجرای پروژه در مکان پروژه ایجاد می‌شوند، سرعت اجرا و تکمیل آن بیشتر می‌شود. عینک‌ها نیز همزمان با اجرای پروژه با بسته‌بندی مناسب به محل پروژه منتقل می‌شوند. یکی از مزیت‌های اصلی این روش این است که بدون نیاز به داربست انجام می‌شود.

لامل

لامل درواقع قاب آلومینیومی است که شیشه روی آن سوار شده است. این لاملها در هر دو جهت عمودی و افقی نصب‌شده و فضای مناسبی برای نصب صفحات شیشه‌ای ایجاد می‌کنند. لامپ‌های افقی ترنسم نامیده می‌شوند درحالی‌که لامپ‌های افقی به‌عنوان مولیون نامیده می‌شوند. لازم به ذکر است که در اجرای سیستم‌های کرتین وال، لامل عمودی (ترنسم) معمولاً در ارتفاع پایین‌تر از لاملا افقی (مولیون) ارائه می‌شود، اما عرض لامپ‌ها باید برابر باشد. اختلاف اندازه در طول لاملها به این دلیل است که بیشتر وزن شیشه در مولیون (لامل افقی) خواهد بود، اما به دلیل زیبایی چشم‌انداز داخلی، برخی از معماران و طراحان طول ترنسم و مولیون را تغییر می‌دهند با توجه به ظرافت و طراحی. آنها برابر در نظر گرفته می‌شوند.

انواع کرتین وال

نمای کرتین وال فیس کپ

نمای کرتین وال فیس کپ به‌عنوان متداول‌ترین سیستم اجرای نمای کرتین وال  معرفی می‌شود. در سیستم نمای کرتن وال فیس کپ اتصال پروفیل‌های آلومینیومی عمودی به سازه اصلی توسط نبشی و به راکت و پیچ و مهره انجام‌شده و پروفیل‌های افقی نیز با لقمه‌های فیکس و یا کشویی به پروفیل‌های عمودی متصل می‌گردد که این مجموعه، سازه اصلی نمای کرتین وال را تشکیل می‌دهد.

پس از تشکیل سازه اصلی نمای کرتین وال می‌توان از شیشه‌ها با ساختار مختلف از قبیل شیشه‌های تک جداره، دوجداره و سه جداره  استفاده نمود. به‌طورکلی توصیه می‌شود شیشه‌های مورداستفاده در انواع نمای کرتین وال به‌صورت سکوریت و یا لمینیت شده مورداستفاده قرار گیرد.

پس از نصب موقت شیشه‌ها در محل خود، از پروفیل موسوم به نگه‌دارنده شیشه جهت نصب دائم شیشه‌ها که با پیچ به سازه آلومینیومی نمای کرتین وال وصل می‌شود، استفاده می‌گردد  و در مرحله پایانی می‌توان از درپوش‌های متنوع موجود جهت فینیشینگ نما بهره برد.

نمای کرتین وال فیس کپ به دلیل استحکام سازه‌ای مناسب، زیبایی و ایجاد ویو عالی، تأمین نور ورودی کافی برای فضای داخلی ساختمان و …  به یکی از الویت های اصلی معماران و طراحان پروژه‌های ساختمانی تبدیل‌شده است.

مراحل اجرای نمای کرتین وال در این نوع نمای شیشه‌ای، همان‌طور که از نامش پیداست در قسمت‌هایی که پروفیل عمودی و افقی جهت ایجاد سازه آلومینیومی نمای شیشه‌ای اجراشده از بیرون نما – پروفیلی به نام نگه‌دارنده شیشه پیچ شده و درپوش در انواع مختلفی مانند درپوش یو شکل صاف ۲ سانتی یا ۱۰ سانتی یا درپوش منقاری نصب می‌گردد که متداول‌ترین سیستم نمای شیشه‌ای کرتین وال می‌باشد.

کرتین وال فیس کپ

نمای کرتین وال نیم فیس کپ

نمای کرتین وال نیم فیس کپ یا نیم کپ زیرشاخه دیگری از نمای کرتین وال است. در سیستم نمای کرتین وال نیم فیس کپ، پروفیل‌های آلومینیومی عمودی به‌صورت مفصلی و با پیچ و مهره و برکت  و نبشی فلزی  به سازه اصلی ساختمان نصب‌شده و  بااتصال پروفیل‌های افقی به پروفیل‌های عمودی،  شبکه آلومینیومی اصلی نمای کرتین وال تشکیل می‌شود.

پس از نصب موقت شیشه‌ها در محل خود، در قسمت عمودی و یا افقی ژوئن‌های موجود از پروفیل آلومینیومی نگه‌دارنده شیشه جهت اتصال دائم شیشه‌ها در قاب‌های نمای کرتین وال استفاده می‌شود و در قسمت دیگر از چسب‌های با خاصیت ارتجاعی و مقاوم در مقابل اشعه یو وی خورشید بهره گرفته می‌شود.

همانند نمای شیشه‌ای کرتین وال فیس کپ می‌باشد با این تفاوت که در مراحل اجرای نمای کرتین وال نیم فیس کپ، قسمت پروفیل‌های عمودی و افقی (عمدتاً افقی) به‌جای نگه‌دارنده و درپوش از چسب‌های باقابلیت انبساط بالا و مقاوم در برابر اشعه خورشید استفاده می‌گردد.

نمای کرتین وال نیم فیس کپ

نمای کرتین وال فریم لس

یکی دیگر از زیرشاخه‌های اصلی نمای کرتین وال، نمای  فریم لس است. نمای فریم لس به‌طورکلی به ۳ دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌گردد.

مدل اول :

نمای کرتین وال فریم لس – یوچنلی

در این سیستم سازه اصلی از پروفیل‌های آلومینیومی که به روش اکسترودی تولیدشده است، به‌وسیله اتصالات مفصلی به سازه اصلی ساختمان وصل می‌گردد. نحوه تولید  شیشه‌های نمای کرتین وال فریم لس – یوچنل بدین‌صورت است که به‌جای اسپیسرهای معمولی که در شیشه‌های دوجداره عادی از آنها استفاده می‌شود، در سیستم نمای کرتین وال فریم لس – یوچنلی از اسپیسر یو چنل (به‌صورت گسسته و یا پیوسته) بهره‌گیری شده و  به‌جای چسب‌های پلی سولفاید، از چسب‌های مخصوص سیلیکونی باقابلیت چسبندگی بالا و قدرت کشسانی مناسب جهت دوجداره سازی شیشه‌ها استفاده می‌گردد. پس از پایان روند اماده‌سازی شیشه‌های یوچنل، شیشه‌ها در داخل قاب‌های تعبیه‌شده در سطح نما به‌وسیله قطعه تی شکل آلومینیومی و پیچ متصل می‌گردد. در پایان این نکته قابل‌تأمل است که  مهم‌ترین موضوع در استفاده از سیستم نمای کرتین وال  فریم لس – یوچنلی استفاده از چسب ۲ جداره سازی باکیفیت بالا می‌باشد.

مدل دوم :

نمای کرتین وال فریم لس – استپ یونیت ( یا ۲ کاسته )

نصب سازه اصلی آن  همانند سیستم نمای کرتین وال فریم لس – یوچنل  است. در سیستم نمای کرتین وال فریم لس – استپ یونیت، پس از اماده‌سازی سازه اصلی، قاب  آلومینیومی دیگری در کارگاه تولیدشده و شیشه‌ها که به‌صورت استپ یونیت تولیدشده‌اند، بر روی قاب جدید توسط چسب‌های سیلیکونی خاص چسبانیده می‌شوند.  پس از اماده‌سازی قاب جدید، این قاب بااتصال پیچ یا پرچ در داخل قاب تعبیه‌شده در نمای کرتین وال موجود بر روی نما نصب می‌شود.

مدل سوم :

نمای کرتین وال فریم لس با زیرسازی آهنی

به‌نوعی می‌توان گفت نوعی نمای کرتین وال فریم لس است که در سازه اصلی به‌جای آلومینیوم از قوطی آهنی استفاده می‌شود. در این نوع معمولاً از قوطی‌های آهنی ۴۰*۴۰ و ۲۰*۴۰ برای ایجاد زیرسازی اصلی شبکه فلزی استفاده می‌شود و پروفیل آلومینیومی به‌صورت قاب‌های اسمبل شده در داخل شبکه فلزی بااتصال پیج نصب می‌گردد. از معایب نمای کرتین وال فریم لس یا زیرسازی آهنی می‌توان به آب بندی و هوابندی نه چندان مناسب نمای شیشه‌ای اشاره نمود.

به ۲ صورت اصطلاحاً ۲ کاسته و فول فریم لس (فریم لس یوچنلی) مورداستفاده قرار می‌گیرد که البته مدل دو کاسته به دلیل مقدار بالای استفاده از پروفیل آلومینیوم (گران بودن بیش‌ازاندازه این سیستم) امروزه کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در مدل دوم که همان سیستم نمای شیشه‌ای کرتین وال یوچنلی می‌باشد به‌صورت کلی به‌جای اسپیسر معمولی از اسپیسر های یوچنلی (که خود شامل ۲ نوع است. اول یوچنل پیوسته و دوم یوچنل گسسته) استفاده‌شده و به‌جای چسب‌های پلی سولفاید عادی (که در شیشه‌های ۲ جداره عادی استفاده می‌شود) از چسب‌های استراکچرال – دو جزیی – استفاده می‌گردد..

مزیت اصلی این سیستم عدم روئیت درپوش در نمای خارجی ساختمان و شاید بتوان گفت ایراد اصلی آن محدودیت در ابعاد شیشه‌های مورداستفاده و هزینه بالای این نوع شیشه‌ها می‌باشد.

نمای کرتین وال فریم لس

نمای کرتین وال تقویت شده با فولاد ( رینفرس )

بسته به ارتفاع نمای شیشه‌ای  و فواصل بسته شدن پروفیل‌های عمودی در نمای شیشه‌ای و فشارهای جانبی وارده و ممان اینرسی لازم برای ایجاد سازه‌ای مستحکم که بتواند وزن و بارهای جانبی را به‌راحتی انتقال دهد  از پروفیل‌ها با ابعاد متنوعی در ایجاد سازه نمای شیشه‌ای کرتین وال استفاده می‌گردد. یکی دیگر از  سازه‌های مورداستفاده  در نماهای شیشه‌ای سازه  سیستم رینفرس است که در آن ابتدا از پروفیل‌های آهنی ازجمله تیرآهن آی ۱۰ – ناودانی و قوطی ۴۰*۸۰*۳ به‌عنوان استراکچر اصلی نمای شیشه‌ای (که به‌صورت جوشی به هم متصل می‌گردد) استفاده می‌گردد.

 این نوع سازه با توجه به یکپارچگی و ممان بالا تحمل بسیار بالایی در مواجه با بارهای وارده برنما دارد. پس از اجرای سازه آهنی از پروفیل‌های آلومینیومی یو شکل (با انفصال توسط عایق دی‌الکتریک) جهت پوشش قسمت داخلی و خارجی سازه آهنی استفاده می‌گردد  – این نوع سازه (نمای کرتین وال رینفرس) در قسمت‌هایی از نما به‌کار گرفته می‌شود که امکان استفاده از سازه آلومینیومی به‌تنهایی – وجود ندارد. از جمله محاسن این سیستم می‌توان به استحکام بسیار بالا – اجرای طرح‌های نامنظم هندس در نما  و  امکان استفاده از شیشه‌هایی با ابعاد بسیار بزرگ اشاره نمود.

در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان متخصص آذرپن روی دکمه زیر کلیک کنید.